poniedziałek, 26 września 2011

Najlepszy, domowy...chleb!

Długo się zbierałam do opublikowania tego przepisu. Warto go wypróbować, bo chleb wychodzi naprawdę rewelacyjny!!! Miękki, z chrupiącą skórką, długo trzyma świeżość i smakuje wspaniale. A do tego zapach!..

Chleb pszenno- żytni z amarantusem i ziarnami

  • 50 dag mąki pszennej
  • 30 dag mąki żytniej
  • ok. 700 ml ciepłej wody 
  • 10 dag drożdży (świeżych)
  • 3-4 łyżki mleka, łyżeczka cukru (do przygotowania zaczynu z drożdży)
  • 2 łyżeczki soli
  • 2 łyżki oliwy
  • 4 łyżki otrąb (mogą być mieszane, np. żytnie i owsiane lub pszenne)
  • 2 łyżki nasion amarantusa
  • 2 łyżki siemienia lnianego
  • łyżka czarnuszki
  • 2 łyżki ziaren słonecznika
  • 2 łyżki pestek z dyni
  1. Drożdże rozkruszyć, zasypać cukrem i zalać mlekiem, dodać łyżkę mąki, wymieszać i zostawić na chwilę.
  2. W garnku (lub innym dużym naczyniu) wymieszać wszystkie pozostałe składniki.
  3. Dodać rozczyn z drożdży.
  4. Wyrabiać ciasto ok. 5-6 minut (aż zacznie odchodzić od ręki).
  5. Zostawić na ok. godzinę w ciepłym miejscu przykryte lnianą ściereczką.
  6. Przygotować 2 podłużne foremki (u mnie jedna dłuższa, ok. 30cm i 40 cm), wysmarować masłem i wysypać mąką.
  7. Ciasto przełożyć do foremek i uformować lekko zwilżonymi dłońmi.Wierzch można posypać czarnuszką.
  8. Zostawić na ok. 20 minut, w tym czasie rozgrzać piekarnik do 220 °C.
  9. Piec 20-25 minut ( z termoobiegiem), aż wierzch będzie rumiany.
  10. Po upieczeniu wyciągnąć z foremek do ostygnięcia (na kratkę kuchenną lub tak, żeby nie odparzyło skórki).




  

3 komentarze:

  1. Wczoraj po bardzo długiej przerwie wyjęłam bochenek z piekarnika i na nowo zakochałam się w smaku domowego chleba. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przypomina mi chleb od którego zaczęłam swoją przygodę z domowym wypiekiem pieczywa...wspaniały.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo apetyczne chlebki. Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń